Værsgo', her er min digitale ambition

Det er kritisk, at lederen gør sig sin digitale ambition klart og formidler den til medarbejderne for at fjerne usikkerhed om retningen.

Værsgo', her er min digitale ambition

Det er ikke alene vigtigt, at øverste leder sætter organisatorisk retning og rammer, men også at hver enkelt leder inden for disse rammer formulerer eget ståsted i ledelse af digitalisering.
Foto: Mads Jensen/ Ritzau Scanpix
24. aug. 2024
Kenneth Kristensen
KENNETH KRISTENSEN
PHD, DIREKTØR I REEL UDVIKLING, TIDLIGERE KOMMUNALDIREKTØR

Digitalisering er kommet for at blive. Det er en del af nutidens ledergerning på linje med økonomistyring.

Men helt forståeligt er en del offentlige ledere fortsat usikre på opgaven og har ikke gjort deres digitale ambitioner klart. Fordi digitalisering er dybt integreret i kerneopgaverne i fx sundhedsafdelingen, er det kritisk, at lederen gør sig sin digitale ambition klart og formidler den til medarbejderne. Ellers bliver medarbejderne usikre på, hvad deres leder ”vil med digitalisering” og må træffe deres egne valg.

Digitalt lederskab

Digitalt lederskab indebærer organisatoriske spørgsmål som: Hvad er det vigtigste formål med digitalisering hos os? Hvilke mål for digitalisering skal nås? Hvordan træffer vi beslutninger om digitalisering? Svar på denne type organisatoriske spørgsmål sætter organisationens retning og rammer for digitalisering, der typisk samles i en digitaliseringsstrategi.

Der er dog også en personlig dimension af det digitale lederskab. Det handler om, hvad jeg som leder vil med digitalisering indenfor den organisatoriske ramme og mit ansvarsområde. Dvs. hvordan jeg som fx skolechef ønsker at præge anvendelsen af digitalisering på skoleområdet i min kommune, og hvordan mit digitale lederskab skal kunne ses og mærkes.

Især i snitfladen mellem borgernær service og digitalisering opstår desuden en række etiske spørgsmål, som lederen må tage stilling til, fordi det både kan være uetisk at benytte og ikke at benytte digitale teknologier som kunstig intelligens i fx jobcentrets sagsbehandling eller kameraer på kommunens biler. Er dette teknologiske muligheder, som lederen vil anvende, hvis muligheden byder sig?

Det er derfor ikke alene vigtigt, at der sættes organisatorisk retning og rammer, men også at hver enkelt leder inden for disse rammer formulerer eget ståsted i ledelse af digitalisering. Det kan med fordel skrives ned under overskriften ”min digitale ambition” og deles med nærmeste medarbejdere. Hensigten er hverken at fremme eller at bremse digitalisering, men at formulere bevidste valg om digitalisering på eget ansvarsområde og at skabe tydelighed for medarbejderne.

Sådan kan det gøres

Til formulering af ”min digitale ambition” er der god inspiration at hente i erfaringerne med at formulere et personligt ledelsesgrundlag, som mange offentlige ledere gjorde i kølvandet på Ledelseskommissionens forslag i 2018.

Formatet kan fx være statements på en halv til en hel side, hvor centrale spørgsmål kan være:

Hvordan bidrager jeg til organisationens digitalisering? Fx ”Jeg elsker, når vi kan være pilotprojekt for
  afprøvning af nye teknologier”.

Hvad er mit eget udgangspunkt for digitalisering?   Fx ”Min socialfaglige viden og erfaring er afsættet for min ledelse af digitalisering. Digitalisering skal   understøtte og ikke drive fagligheden”.

Hvad er min tilgang til digitalisering? Fx ”Jeg undersøger fordomsfrit, om konkrete problemer bedst løses med analoge, digitale eller hybride tiltag”.

• Hvilket etisk ståsted har jeg i forhold til digitalisering? Fx ”Det bør være den enkelte modtager af hjælpen, som afgør, hvad der er etisk i digitalisering”.

Hvilke forventninger har jeg til mine medarbejderes brug af digitale løsninger? Fx ”Jeg forventer, at medarbejderne er nysgerrige på digitalisering, spiller ind med deres vurdering og anvender de teknologier, som vi har valgt. Medarbejderne kan forvente det samme af mig.

Hvordan udvikler jeg mine egne kompetencer på digitaliseringsområdet? Fx ”Jeg har sat mig for at samle andres erfaringer og selv afprøve, hvad Chat-GPT kan hjælpe med i byggesagsafdelingen”.

Processen for formulering af ”min digitale ambition” kan være at veksle mellem ekstern inspiration, individuel refleksion og sparring fra ledelseskollegaer ad flere omgange fx på workshops.

Som leder kan det være utrygt at formidle sin digitale ambition til medarbejderne, hvis man føler sig lidt på udebane i digitalisering. Det er dog vigtigt, at lederen tager mod til sig og viser vejen. Og som en leder foreslår: ”Jeg kan jo bare sige, at det er et udkast”.