Fejlbehæftet it-løsning spænder ben for kommunernes valg af bosteder
Fejlbehæftet it-løsning spænder ben for kommunernes valg af bosteder
“Tilbudsportalen opleves rigtig tit som ren lotto” .
Den statslige platform Tilbudsportalen skal sikre, at kommunerne kan vælge de rigtige bosteder, når udsatte borgere skal anbringes et sted i landet, og kommunen ofte skal betale anseelige millionbeløb. Tilbudsportalen skal sikre “åbenhed”, “gennemskuelighed” og sikre, at kommuner kan sammenligne bosteder på blandt andet pris og faglighed.
Men portalen har fejl, og ministeriet har ikke gjort nok for at rette op.
Sådan lød kritikken blandt andet fra Rigsrevisionen i sommer. Og den kritik har der været for lidt fokus på, mener Mads Roke Clausen, direktør for Landsorganisationen for Sociale Tilbud.
Han mener, at kritikken illustrerer et problem, og at det kan gå ud over anbringelsernes kvalitet, at kommunerne ikke har et helt pålideligt værktøj at visitere ud fra.
- I politik glemmer man alt for ofte at få implementeret og fulgt op de indsatser og værktøjer, der allerede eksisterer. Det er Tilbudsportalen et skole-eksempel på. Den får en stedmoderlig behandling, og det er ærgerligt, fordi det er en kritisk forudsætning for at levere god service til borgerne og passe på skatteborgernes penge, at kommunerne har de bedste forudsætninger for at finde de rette tilbud, siger han.
Kritik siden etablering
I beretningen lyder kritikken overordnet, at Socialministeriet ikke leverer en portal med gennemskuelige og sammenlignelige oplysninger. Og det kan i den grad mærkes i kommunerne.
En undersøgelse foretaget af ministeriet selv viser, at omkring halvdelen af de adspurgte kommunale sagsbehandlere er uenige eller meget uenige i, at oplysningerne er korrekte og opdaterede, og 41 pct. er uenige eller meget uenige i, at portalen giver relevante eller tilstrækkelige oplysninger.
Ifølge loven må kommuner kun visitere til og benytte de sociale tilbud, der fremgår af Tilbudsportalen. Det er tilbuddene selv, der opretter og indberetter oplysninger om deres metoder, faglighed, antallet af pladser og pris.
På den måde kan kommuner shoppe mellem tilbuddene og finde det rigtige match til anbringelser. Portalen har eksisteret siden 2007.
Sas og Momondo
Mads Roke Clausen mener, at Tilbudsportalen er et vigtigt værktøj for kommunerne til at få overblik over pris og kvalitet på de sociale tilbud landet over.
- Det er den platform, der skal give et overblik og sikre, at kommunerne kan finde de rigtige indsatser. Derfor er det vigtigt med data, der er relevante. Men det er en platform, der er svær at bruge og overskue. Den har brug for en kærlig opdatering, siger han.
- Kommunerne har brug for et ordentligt overblik over, hvilke tilbud der er til stede. Det er jo ligesom at finde fly på Momondo. Det nytter ikke at ringe til SAS hver gang, fordi det er dem, man kender.
Mads Roke Clausen mener, at et bedre overblik vil kunne kvalificere kommunernes visitation. For lige nu er det en “svær” situation for kommunerne, mener han. Forvaltningerne er plaget af stor udskiftning af socialrådgivere, der er højt arbejdspres og for lidt tid, og så skal de visitere gennem en platform, der ikke fungerer optimalt.
- Mange nye i kommunerne kender ikke feltet af sociale tilbud. De kommer nok til at være i dialog med et par tilbud, og hvis de er grundige, besøger de måske også et. Det er en svær situation, siger han.
Siden etableringen har der været problemer med forkerte og forældede oplysninger. Selv om portalen har næsten to årtier på bagen, er det endnu ikke lykkedes ministeriet at skabe en platform med pålidelig data.
I to undersøgelser fra 2021 fra Ankestyrelsen af 12 kommuners valg af botilbud kritiserede anonyme sagsbehandlere, at ”Tilbudsportalen rigtig tit opleves som ren lotto”, og at man bruger meget tid på at eftertjekke oplysningerne på portalen gennem dialog med stederne.
“Man kan bare ikke se menneskene gennem Tilbudsportalen. Man kan ikke se, hvad det er for noget. Man skal stadig bruge tid på at ringe, komme ud og besøge dem og møde dem og snakke med dem. Det er virkelig tidskrævende, når man skal gøre det rigtigt og ordentligt. Og det har vi bare ikke timer i døgnet til, desværre. Så er der en eller anden, der har slået sin datter, og så er der noget andet, der vælter,” lød det blandt andet fra en anonym sagsbehandler.
I undersøgelserne af, hvordan kommunerne vælger de rette tilbud, er der dog også sagsbehandlere, der mener, at portalen kan give et godt overblik. Gennemgående er det dog, at tilbudsportalen ikke kan stå alene i valget.
Og sådan lyder det også fra KL. Manglerne på portalen har ikke de store konsekvenser for selve visiteringen, for det er nemlig de færreste kommuner, der alene anvender portalen, når de skal vælge tilbud. Det forklarer kontorchef i KL Janet Samuel.
- Tilbudsportalen er et godt værktøj til at få overblik over, hvilke tilbud der findes til hvilke målgrupper, hvor tilbuddene fysisk er placeret, og til at få en pejling på prisen for tilbuddet.
- For kommunerne er det vigtigt for valget af tilbud, at der har været en dialog med og et besøg på tilbuddet. Flere oplever dog, at oplysningerne på portalen ikke altid er opdaterede. Det kan betyde, at de bruger meget tid på at afsøge mulige tilbud og kontakte dem, siger hun.
Manglende kontrol
Men selvom portalen er kendt for at have fejl og forældede oplysninger, har ministeriets kontrol af data været minimal.
Ministeriet har hidtil udført to årlige stikprøver af de mange indsendte oplysninger. Hvert tilbud har omkring 200 oplysninger. Socialministeriets stikprøvekontroller har dog kun undersøgt 27 af disse, blandt andet virksomhedsoplysninger, kontaktoplysninger, samarbejdsaftaler, tilbudstyper og indsatser.
Oplysninger om målsætninger, metoder, årsrapporter, målgrupper og faggrupper og pladser er ikke blevet kontrolleret i en periode fra 2019 og frem til 2022.
Det har Socialministeriet selv i et notat kaldt utilstrækkeligt og nu opjusteret antallet af stikprøver til fire i 2023.
Samtidig har Socialstyrelsen heller ikke gjort nok for at gøre kommunerne opmærksomme på de forkerte oplysninger, som de har opdaget.
Helt siden 2018 har styrelsen haft mulighed for at markere, at et tilbud ikke har indberettet rigtige oplysninger. Men det er ikke sket en eneste gang mellem 2019 og 2022. Ifølge ministeriet skyldes det “tekniske problemer”.
Takster tåler ikke sammenligning
Samtidig har hele formålet med Tilbudsportalen været, at kommuner skal kunne sammenligne blandt andet prisen på tilbud. Men ingen af oplysningerne om takster, normeringer, ambulante pladser og sygefravær på tværs af Tilbudsportalen er sammenlignelige.
Ministeriet har svaret revisionen, at man er i gang med at forbedre oplysninger, så de kan bruges til på sigt at analysere botilbudsområdet. Samtidig arbejder ministeriet også på at imødekomme den store bruger-utilfredshed med platformen ved at opdatere vejledningsmaterialet til portalen og opsætning til supportsiden.
En anden væsentlig problemstilling er dog, at Socialministeriet også har ansvar for at sikre, at der er et tilstrækkeligt antal pladser til borgere med psykiske vanskeligheder.
Og det har ministeriet ikke tilstrækkelig viden til, fordi oplysningerne på portalen halter, lyder det i beretningen fra Rigsrevisionen.
Hyrdebrev på vej
Socialministeriet oplyser, at man tager kritikken fra Rigsrevisionen alvorligt, for det er vigtigt, at Tilbudsportalen giver de bedste forudsætninger for, at sagsbehandlere i kommuner kan finde relevante tilbud til borgerne.
“Ministeriet finder det derfor ikke tilfredsstillende, at flere sagsbehandlere oplever, at oplysningerne er forkerte eller mangler,” lyder det fra ministeriet i et skriftligt svar til Kommunen.dk.
Ministeriet opfordrer kommuner til at rette henvendelse til de tilsynsførende myndigheder, hvis de oplever forkerte eller forældede oplysninger.
“Det er ikke hensigtsmæssigt, når relevante oplysninger ikke er opdaterede. Ministeriet vil blandt andet på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger udsende et såkaldt ”hyrdebrev” eller en generel orienteringsskrivelse til alle tilbud, kommuner, regioner og socialtilsyn om deres ansvar for løbende at ajourføre oplysninger på Tilbudsportalen i begyndelsen af 2024.”
Derudover har styrelsen fordoblet antallet af stikprøvekontroller. Løbende arbejder ministeriet desuden på at gøre portalen så brugervenlig som muligt.
“Tilbudsportalens formål er understøtte arbejdet med at finde et match mellem borger og tilbud. Det kan imidlertid ikke erstatte den enkelte sagsbehandlers dialog med et konkret tilbud, som vil være nødvendig for endeligt at afgøre, om tilbuddet er det rette for borgeren,” skriver ministeriet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.