Klumme/

Fællesskabets magi er styrken i sammenholdet

Som kommunalpolitikere er vi med til at skabe rammerne for, at fællesskaber kan fødes og sidenhen leve, skriver byrådsmedlem Gry Bruun Nielsen.

Klumme/

Fællesskabets magi er styrken i sammenholdet

Fællesskab er ikke kun et fænomen, der opstår spontant. Det kræver opmærksomhed, pleje og engagement fra os alle, skriver byrådsmedlem Gry Bruun Nielsen.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
30. sep. 2023
Gry Bruun Nielsen
GRY BRUUN NIELSEN
BYRÅDSMEDLEM (R)
HJØRRING KOMMUNE

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Vi lever i en tid, hvor teknologi og individualisme ofte trækker os væk fra hinanden. Men midt i denne moderne labyrint finder vi et værdifuldt kompas: fællesskabet. Det er den usynlige kraft, der binder os sammen, giver os styrke og nærer vores sjæle.

I fællesskabet opdager vi, at vi ikke er alene. Vi oplever, at vores bekymringer, drømme og glæder deles af andre. Det er her, vi finder en støttende hånd, når vi stræber efter at nå vores mål, og et skulderklap, når vi fejrer vores sejre. Fællesskabet er en refleksion af vores fælles menneskelighed og en påmindelse om, at vi er stærkere sammen end hver for sig. Desværre kan det moderne liv undertiden føre til isolation og ensomhed, selvom vi er mere forbundet end nogensinde online.

Men fællesskab er ikke kun et fænomen, der opstår spontant. Det kræver opmærksomhed, pleje og engagement fra os alle. Det handler om at lytte, forstå og støtte hinanden. Det handler om at skabe rum for forskellige stemmer og perspektiver, så vi kan lære af hinanden og vokse som enkeltpersoner og som samfund.

Fællesskabets magi kan manifestere sig på forskellige måder. Det kan være i form af nabolagssamfund, hvor folk hjælper hinanden med at passe børn, pleje haver eller skabe lokale arrangementer. Det kan være i online fællesskaber, hvor mennesker med fælles interesser og lidenskaber samles for at udveksle viden og støtte hinanden. Det kan også være i frivillige organisationer, der arbejder for at forbedre livet for en række borgere.

Vi skal skabe rammerne

Som kommunalpolitikere spiller vi en vigtig rolle. Vi er med til at skabe rammerne for, at fællesskaber kan fødes og sidenhen leve.

• Hvordan skaber vi gode rammer for, at vores idræts- og foreningsliv kan trives? Skal vi blot acceptere, at individualismen hersker, og lade hver passe sit?
  • Hvordan understøtter vi som kommunalpolitikere vores skoler og daginstitutioner, så det at være en del af et fællesskab bliver omdrejningspunktet for hverdagen? Og er store (elitære) enheder med til at understøtte dette?
  • Eller hvordan undgår vi et samfund hvor ensomhed bliver dagligdag for mange, unge som ældre?

Vi må som politikere tage vores ansvar på os og sikre rammerne for det gode fællesskab. Det kræver investeringer i både tid og penge, for det løses ikke over en nat, og ganske givet heller ikke uden økonomiske prioriteringer.

Vi har som kommune et ansvar, men hver enkelt borger kan på ingen måde frasige sig sin del. Som individer kan vi for eksempel pleje fællesskaberne ved at deltage i lokale arrangementer, støtte små virksomheder eller blot være til stede for vores nærmeste.

Uanset formen er fællesskabets betydning uomtvistelig. Det giver os følelsen af at høre til, af at være en del af noget større end os selv. Det minder os om vores ansvar over for hinanden og vores potentiale til at skabe positive forandringer i verden.

Fællesskab handler ikke kun om at modtage støtte, men også om at give tilbage.

Fællesskab er ikke kun en kilde til styrke og glæde, det er også et vigtigt middel til at løse samfundets udfordringer. Det er gennem fællesskabet, at vi kan adressere globale problemer som klimaforandringer, ulighed og sundhedskriser. Når vi arbejder sammen som en samlet enhed, har vi potentialet til at skabe mirakler.

Så lad os huske værdien af fællesskab og fortsætte med at investere i det. Det er hjertet af vores samfund, vores sikkerhedsnet og vores vej til en bedre fremtid. I fællesskabet finder vi ikke kun vores styrke, men også meningen med vores liv. For når vi løfter hinanden, skaber vi ikke kun et bedre samfund, men også et rigere og mere meningsfyldt liv for os selv. Fordi fællesskab ikke kun handler om at modtage støtte, men også om at give tilbage.