Kommunen.dk
MENU

Klumme/

En glidebane af indblanding i sagsbehandlingen

At foreslå at lade et havneselskab indgå i kommunal byggesagsbehandling er i virkeligheden bare at springe over køen, skriver byrådsmedlem Karsten Byrgesen (NB).

Klumme/

En glidebane af indblanding i sagsbehandlingen

At foreslå at lade et havneselskab indgå i kommunal byggesagsbehandling er i virkeligheden bare at springe over køen, skriver byrådsmedlem Karsten Byrgesen (NB).
Det er snyd når en virksomhed bare kan sidde med ved de kommunale beslutningsborde og skubbe sagsakterne fra den ene side af skrivebordet til den anden. Det stiller i virkeligheden også forvaltningernes medarbejdere i en forfærdelig situation.
Det er snyd når en virksomhed bare kan sidde med ved de kommunale beslutningsborde og skubbe sagsakterne fra den ene side af skrivebordet til den anden. Det stiller i virkeligheden også forvaltningernes medarbejdere i en forfærdelig situation.
Foto: Søren Gylling/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
7. maj 2023
Karsten Byrgesen
KARSTEN BYRGESEN
BYRÅDSMEDLEM (NB)
FREDERICIA KOMMUNE
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Ne, den går altså ikke! Køkultur gælder også på Rådhuset. 

Der er pres på den kommunal behandling af byggesager. Køerne og ventetiderne varierer i forhold til landsdelene, men der er utilfredshed, der hvor der opleves ventetid. Det er ikke entydigt byggesagsforvaltningernes skyld, at der ventes. En nærmere granskning viser, at bygherrernes indsendte materiale - i situationer - indsendes i mangelfuld tilstand, hvorved sagen returneres til korrigering, så de kommunale forvaltninger har et ordentligt grundlag at forvalte på. 

Der er forskellige måder at opgøre sagsbehandlingstid på. Den typiske måde er at bruge totalprincippet, hvor al tid indgår. 

En ikke autoriseret metode kunne være at bruge ”skakur-metoden” hvor tiden kun tæller, når sagen ligger på kommunens bord, og datagrundlaget er bearbejdningsklart. 

Sagsbehandlingen følger den danske køkultur, hvor det er uhørt at klemme sig ind foran, men den regel er det ikke alle, der er villige til at følge.

Det er ikke som i supermarkederne, hvor kan der åbnes en ekstra kasserække, hvilket ofte får de ventende til at ligne en flok kåde forårskvier der skal på græs, når de med vogn, kurv og rollator kæmper om første pladsen i den nye kø.  

Et spørgsmål om samfundsansvar

Det er straks værre når det er slipsedrengene og kvinder i jakkesæt, der sætter sig for, for alvor at komme frem i køen. Det er ikke smukt og det rejser et spørgsmål om moral og etik. Også kaldet CSR (Corporate Social Responsibility) eller på godt dansk, samfundsansvar. 

Et eksempel på det er det fælles kommunalt ejede havneselskab Associated Danish Ports (ADP A/S) med hovedsæde i Fredericia. ADP A/S foreslår i al offentlighed i dagspressen (Fredericia Dagblad 21. april 2023), at de springer over køen i behandling af egne bygge- og anlægssager. 

Men stop en halv! ADP er jo ejet af Fredericia, Nyborg og Middelfart kommuner. For en ordens skyld sidder blandt andre Fredericias borgmester Steen Wrist i en vellønnet bestyrelsespost i ADP's bestyrelse. Set i blandt andet det lys, vækker det løftede øjenbryn, når ADP i ramme alvor foreslår, at selvsamme ADP ”overtager” den kommunale byggesagsbehandling ved at ”ADP A/S ansætter egne rådgivere, der kan arbejde tæt sammen med kommunens folk om sagsbehandlingen” - på rådhuset.

Skal enhver der føler, at det tager lidt for lang tid at få behandlet en byggesag, bare kunne stille med et par rådgivere, der kan læne sig ind over den kommunale skranke, puste offentligt ansatte i nakken og få hastesagsbehandlet sin sag.

Det bliver kun værre af, at der også tilbydes kommunen husleje for opholdet på rådhuset. Den usædvanlige konstruktion støttes af Venstre, Danmarks liberale parti. 

Min tanke om det forslag er, at det er en glidebane, det er horribelt og en alvorlig indblanding i kommunens forhold. Hvis den idé skulle tages til følge, ville det betyde, at enhver borger/firma osv. der føler, at det tager lidt for lang tid at få behandlet en byggesag, bare kan stille med et par rådgivere, der kan læne sig ind over den kommunale skranke, puste offentligt ansatte i nakken og få hastesagsbehandlet sin egen sag. 

Det kan måske ske i et fjernt land med andre sociale og samfundsmæssige værdier end i Danmark, men hos os har vi køkultur og en lovgivning der ikke tillader indspisthed, kræver uvildighed og ikke lader sig påvirke af hastværk og store muskler. ADP A/S siger, at ”det kommer til at koste penge, men den investering er vi nødt til at tage”.

Forskel på stor og lille

Jeg tror denne sag overstiger mange borgeres opfattelse af retfærdighed og ordentlighed. Det overstiger min, og jeg bliver vred når der skal gøres forskel på stor og lille. Der er beklageligvis flere borgere der venter urimeligt lang tid på byggesager, men vi har i danske kommuner en forvaltning der arbejder dygtigt og målrettet, og de skal ikke beklikkes med såkaldte ”rådgivere” der kan haste sager igennem.

Det er snyd når en virksomhed bare kan sidde med ved de kommunale beslutningsborde og skubbe sagsakterne fra den ene side af skrivebordet til den anden. Det stiller i virkeligheden også forvaltningernes medarbejdere i en forfærdelig situation. 

Jeg er virkelig forundret. Direktøren for ADP A/S Rune D. Rasmussen mener at dette tiltag er nødvendigt ”hvis den grønne omstilling skal lykkes”. ”Grøn omstilling” er én ting. At snyde i køen er en helt anden.  

Direktøren afventer respons på sine forslag. Hermed Nye Borgerliges!

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR