Uddannelse og fagkompetencer er en nødvendighed for at kunne varetage alle job

Behovet for uddannelse bliver kun større i takt med den grønne omstilling, den teknologiske udvikling og de stigende krav til et højt serviceniveau, skriver gruppeformand Lydia Callesen fra 3F Offentlig.

Uddannelse og fagkompetencer er en nødvendighed for at kunne varetage alle job

For specialarbejderen på de danske genbrugsstationer kræves der i dag et helt andet niveau af faglig viden end tidligere for at kunne varetage jobfunktionen.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
17. dec. 2023
Lydia Callesen
LYDIA CALLESEN
GRUPPEFORMAND
3F OFFENTLIG

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Uddannelse og opkvalificering af grupper med kortere uddannelsesforløb er en vigtig og nødvendig indsats, der tjener flere formål. Uddannelse er en nødvendig forudsætning for at kunne varetage en given jobfunktion, såvel som opkvalificering i jobbet er en forudsætning for at kunne sikre den nødvendige kvalitet i opgaveløsningen. Behovet bliver kun større i takt med den grønne omstilling, den teknologiske udvikling og de stigende krav til et højt serviceniveau i den offentlige sektor.

Men uddannelse og opkvalificering tjener også det formål at skabe inklusion og ligestilling på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt. På det danske arbejdsmarked sidestilles længden af uddannelse proportionalt med den anerkendelse og løn vi kan forvente for det udførte job. Det er derfor vigtigt at anerkende behovet for uddannelse og opkvalificering for alle, for både at sikre en vis standard i opgaveløsningen, men også af hensyn til den enkeltes følelse af at være en værdifuld spiller på arbejdsmarkedet, der på lige fod med kollegaer med længere uddannelser kan kræve rimelige løn- og ansættelsesvilkår.

3F repræsenterer i vid udstrækning grupper med ingen eller meget korte uddannelsesforløb. Der er flere grunde til, at vi i det videnssamfund, vi bryster os af at være, stadig har mange ufaglærte ansatte. En del af forklaringen ligger hos den ansatte selv, der kan have en turbulent og svær skolegang bag sig. Dette befordrer ikke altid den store motivation eller de bedste forudsætninger for videreuddannelse, og denne gruppe står derfor med grundskoleniveau som eneste uddannelsesforløb på CV’et.

Brug for nye kompetencer

Den anden grund til den store gruppe af ufaglærte er arbejdsgivers påståede behov for gruppens eksistens på det danske arbejdsmarked. ”Der skal være plads til alle...” og ja, det skal der - det er vi helt enige i i 3F. Men i et samfund der konstant stiller flere krav til den enkeltes kompetencer, må og skal arbejdsgiverne anerkende, at alle job kræver et vist niveau af faglige kompetencer opnået via uddannelse. Det kan være uddannelse af både praktisk eller boglig karakter, men ikke desto mindre er uddannelse en nødvendighed for at kunne indgå på det danske arbejdsmarked.

For rengøringsassistenten er det ikke længere nok, blot at kunne vride en karklud og svinge gulvmoppen. Med den stigende brug af kunstig intelligens i form af fx robotter kræves der kompetencer for at kunne indgå et samspil med disse nye teknologier. Den grønne omstilling er en anden faktor, der kræver opkvalificering af rengøringsassistenten. Brugen af nye og mere miljørigtige rengøringsmidler kræver ofte en anden metodik for rengøringsprocessen, og dette skal den enkelte skoles i.

For specialarbejderen på de danske genbrugsstationer kræves der i dag også et helt andet niveau af faglig viden end tidligere for at kunne varetage jobfunktionen. Der stilles både krav til viden om håndtering af farligt affald, såvel som færdigheder af mere social karakter, da genbrugsstationerne er selvbetjente for samfundets borgere, og reglerne ofte kan føre til frustration hos den enkelte bruger. Specialarbejderen skal derfor, ud over at være i stand til at løse selve kerneopgaven, også kunne vejlede, afveje og nedtrappe en eventuel konfliktsituation.

Større og større krav

Rengøringsassistenten og specialarbejderen er blot to ud af mange fagligheder, som 3F repræsenterer og hvis faglighed, der hver dag stilles større og større krav til.

Det er vigtigt at erkende, at opkvalificering ikke kun handler om formel uddannelse til disse faggrupper, men også om at anerkende og værdsætte den erfaring og viden, som de ansatte allerede besidder. Kvalifikationer opnået gennem regulær uddannelse eller langvarig erfaring giver et afkast til de ansatte såvel som arbejdsgiverne og resten af samfundet.

Med stor succes bliver 3F’s medlemmer flere steder inddraget i planlægningen af opgaverne samt i overvejelserne om optimering af processer og kvalitet. Denne medindflydelse sikrer en større følelse af anerkendelse og større ejerskab i arbejdspladsen og med mange positive følgevirkninger. Sygefraværet falder, der er et bedre samarbejde mellem ansatte og ledelse og arbejdsgange, og kvalitet optimeres som følge af inddragelse af den ansattes store faglige viden.

Så for at garantere, at vi kan løfte de stigende samfundsmæssige krav til kvalitet og service og sikre inklusion af alle faggrupper på det danske arbejdsmarked, er det vigtigt, at vi fortsat har et stort fokus på uddannelse og opkvalificering. Arbejdsgiver og fagbevægelsen skal stå sammen om at sikre den samfundsmæssige lighed blandt alle faggrupper på det danske arbejdsmarked.