Kommunen.dk
MENU

Resultater og relationer skaber det politiske eftermæle

Du kan ikke kommunikere dig til et godt eftermæle, det handler om resultater og relationer, mener kommunikationsrådgiver Karne Lykkebo.

Resultater og relationer skaber det politiske eftermæle

Du kan ikke kommunikere dig til et godt eftermæle, det handler om resultater og relationer, mener kommunikationsrådgiver Karne Lykkebo.
Specialist i politisk kommunikation og kampagne Benjamin Rud Elberth opfordrer kommunalpolitikere og borgmestre til gennem hele valgperioden at være opmærksom på den røde tråd i fortællingen. Det er afgørende for den næste valgkamp og for politikerens eftermæle, når den tid kommer.
Specialist i politisk kommunikation og kampagne Benjamin Rud Elberth opfordrer kommunalpolitikere og borgmestre til gennem hele valgperioden at være opmærksom på den røde tråd i fortællingen. Det er afgørende for den næste valgkamp og for politikerens eftermæle, når den tid kommer.
Foto: Privatfoto

– Du skal overveje dit eftermæle NU. Hvordan skal dine vælgere se på dig, når valgperioden er slut, spørger Benjamin Rud Elberth, specialist i politisk kommunikation og kampagne, åbent. Hvad skal de kende dig for?

Benjamin Rud Elberths pointe er, at det undervejs i valgperioden kan være svært at se den store historie i alle de små historier og sager, som politikerne arbejder med. Den ene dag taler borgmesteren måske om en ny lokalplan, den næste om et jubilæum i børnehaven Solvang og den tredje dag om klimakrisen. Det skaber ikke en klar fortælling - og vil få en konsekvens i den efterfølgende valgkamp, og når politikerens eftermæle skal skrives. Politikerne er nødt til selv at tydeliggøre den røde tråd, hvis andre skal få øje på den. 

- Undervejs i valgperioden kan et konkret resultat f.eks. være en ny cykelsti langs hovedvejen i X-køping. I eftermælet kan du blive borgmesteren, som byggede cykelstier - eller borgmesteren, som ville have mere grøn transport. Den sammenhæng skal du som politiker selv være med til skabe gennem din kommunikation før, under og efter valget, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Andre skal tale for dig 

Karne Lykkebo, som er managing partner og strategisk kommunikationsrådgiver i Geelmuyden Kiese, er enig. Arbejdet for det gode politiske eftermæle begynder allerede i starten af valgperioden.

- Dit eftermæle afhænger af dine resultater og dine relationer, og dem skaber du undervejs i din politiske karriere, siger Karne Lykkebo. De politiske resultater bliver grundlaget for dit eftermæle, mens det er dine relationer, der skal sikre, at fortællingen lever videre.

Det er helt konkret og i virkeligheden også helt banalt, forklarer Karne Lykkebo. Det er relationerne, der skal invitere til afskedsreception, holde takketalen, kommentere på valget på sociale medier og forsvare dig i debatten i det nye byråd.

- Du kan ikke få et eftermæle som erhvervslivets mand, hvis ikke erhvervslivet fortæller samme historie, deltager i din reception og takker dig på sociale medier. Det betyder ikke, at man er uden indflydelse på kommunikationen, siger kommunikationsrådgiveren.

- Den afgående borgmester kan hjælpe eftermælet på vej efter valget ved at invitere erhvervslivet til at tale først til ens afskedsreception, ved at bruge de sidste dage i borgmesterstolen på virksomhedsbesøg eller ved at bede fx Erhvervsrådet kommentere afskeden i medierne, siger rådgiveren.

- Du skal samtidig selv holde fast i dine relationer på sociale medier og fortsætte kommunikationen også efter valget, supplerer Benjamin Rud Elberth. 

Kontraster i Herning og Ishøj

Benjamin Rud Elberth giver to eksempler: 

Hernings tidligere borgmester Lars Krarup, som har kunnet planlægge sit eftermæle bl.a. med en bogudgivelse, men også ved gradvist at fokusere sine sociale medier mere og mere på erhvervssamarbejde, sport og turisme, som både har haft hans interesse som borgmester og er afsæt for hans nye rolle som formand for Team Danmark og Realdania. Lars Krarup kommunikerer bl.a. fortsat til sine 10.000 følgere på Facebook. 

Man siger, at hvordan du siger op, og hvordan du bliver fyret, definerer hele din karriere. Det gælder også i politik. Det har kæmpe betydning for dit eftermæle.

 

Det står i kontrast til Ishøjs afgående borgmester Ole Bjørstorp, som har været fuldstændig tavs overfor sine 5.000 følgere på Facebook efter sit exit som borgmester til nytår. Forskellen er selvfølgelig, at den ene politiker er på vej i en ny retning, mens den anden er på vej mod pension.

Spørgsmålet er så, hvad Ishøjs Ole Bjørstorp kan gøre nu, hvis han vil påvirke sit eftermæle? Benjamin Rud Elberth tænker sig lidt om og er så klar med et koncept.

- Ole Bjørstorp har været en del af Ishøjs politiske liv de sidste 20 år, det kunne han bruge som afsæt for at fortælle Ishøjs lokalhistorie. Han vil kunne fortælle en anekdote fra hver en plet i kommunen. På den måde vil Bjørstorp tydeliggøre sin rolle som en afgørende person for Ishøj gennem de sidste mange år. Det gælder om også at få de første mange år som borgmester med i eftermælet, så det ikke kun er den kaotiske afslutning, som står tilbage, siger Benjamin Rud Elberth. 

Den problemstilling genkender Karne Lykkebo.

 - Man siger, at hvordan du siger op, og hvordan du bliver fyret, definerer hele din karriere. Det gælder også i politik. Det har kæmpe betydning for dit eftermæle. 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR