Kommunen.dk
MENU

Lysere udsigter for kommunal koordinering af ladestandere

Lovudkast kan blive lokal gamechanger for grøn omstilling og elbilisme. Og forberedelserne begynder nu, påpeger juridisk klummeskriver Anders Birkelund Nielsen.

Lysere udsigter for kommunal koordinering af ladestandere

Lovudkast kan blive lokal gamechanger for grøn omstilling og elbilisme. Og forberedelserne begynder nu, påpeger juridisk klummeskriver Anders Birkelund Nielsen.
Senest til sommer forventes kommunerne at få mulighed for at tildele private virksomheder ret til at etablere og drive offentligt tilgængelige ladestandere, skriver partner i Bech-Bruun Anders Birkelund Nielsen.
Senest til sommer forventes kommunerne at få mulighed for at tildele private virksomheder ”ret” til at etablere og drive offentligt tilgængelige ladestandere, skriver partner i Bech-Bruun Anders Birkelund Nielsen.
Foto: Mikkel Hørlyck, Ritzau Scanpix
1. nov. 2021
Anders Birkelund Nielsen
ANDERS BIRKELUND NIELSEN
PARTNER
BECH-BRUUN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Email

Bestyrelsesmedlem i Dansk Forening for Udbudsret

Fremover vil kommunerne i højere grad kunne sikre, at der er et tilstrækkeligt antal lokale ladestandere, så brugen af elbiler understøttes. Ny lovgivning vil således gøre det muligt for kommunerne at bidrage til etableringen af ladestandere, der kan give elbilerne det sidste afgørende rygstød.

Styr på fremtidens lokale ladeinfrastruktur

Hidtil har kommunerne hverken haft hjemmel til at etablere og drive offentligt tilgængelige ladestandere eller til at udbyde varetagelsen af denne opgave til private aktører. Kommunerne har med andre ord indtil nu alene haft mulighed for at behandle private aktørers ansøgninger om tilladelse til at etablere ladestandere på kommunale arealer.

Hen over sommeren var et udkast til en ny lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport imidlertid i høring. Og det følger af regeringens nye lovprogram, at loven i en eller anden form forventes fremsat i december i år. Alt tyder derfor på, at de nye regler træder i kraft senest til sommer.

Indtil markedet er mere modent vil det under alle omstændigheder formentlig være klogt at gennemføre en markedsdialog og orientere sig mod en af de fleksible udbudsprocedurer.

De nye regler forventes at være en game changer i forhold til en struktureret og hensigtsmæssig udbredelse af ladeinfrastruktur. Som noget nyt vil kommunerne således kunne indgå aftaler med private operatører om etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere. Derved kan kommunerne facilitere og koordinere en struktureret udbredelse af ladestandere i lokalområdet til gavn for både miljø og elbilejere.

Privat finansiering på markedsvilkår

Der vil reelt set være tale om en koncessionskontrakt. Men kommunerne kan ikke anvende egne drifts- eller anlægsmidler som betaling for eller tilskud til etableringen af disse ladestandere. Kommunal finansiering af ladestanderne er således kun en mulighed, hvis disse anvendes udelukkende til kommunens egne elbiler.

Medmindre der afsættes betydelige midler fra staten eller EU til netop etablering af ladestandere, bliver det derfor helt afgørende, om de private aktører kan og vil skaffe den nødvendige finansiering. Der skal derfor være en fornuftig business-case i det ladestanderprojekt, som kommunen tilbyder markedet.

Aftaler om etablering og drift af offentligt tilgængelige ladestandere skal indgås ”på markedsvilkår”. I praksis vil der derfor formentlig gælde et krav om, at retten tildeles efter forudgående udbud. Der vil muligvis også blive fastsat konkrete ufravigelige krav til tildelingskriterierne i forbindelse med udbuddet.

Kommunal finansiering af ladestanderne er således kun en mulighed, hvis disse anvendes udelukkende til kommunens egne elbiler.

Kommunerne vil udover krav til ladestandernes placering og kapacitet kunne opstille krav til f.eks. serviceniveau, tid i drift, opdatering af udstyr med videre. Men da de private virksomheder skal betale gildet, vokser træerne næppe ind i himlen.

Det bliver altafgørende, at kommunerne gør koncessionskontrakten attraktiv for markedets aktører ved de konkrete konkurrenceudsættelser. Det gælder i forhold til både vilkår og økonomi. Den samlede pakke skal kunne godkendes af finansfolkene, og man kommer næppe igennem med at stille krav om en lang række ladestandere på ikke-rentable lokaliteter. Så vil der sikkert være mere attraktive projekter for virksomhederne i en af nabokommunerne.


Omstilling skal forberedes

Hvis man ønsker at bidrage positivt til den grønne omstilling og please de elbilejere, der bliver stadigt flere af, bør første step være at opgøre  kommunens reelle behov over de kommende år. Dels i forhold til kommunens egne biler, dels i forhold til de offentligt tilgængelige ladestandere.

Herefter bør der udarbejdes en udbudsstrategi, der bl.a. tager højde for kompleksiteten i den ønskede ydelse og markedets evne til at imødekomme kommunens krav og ønsker. Man bør i den forbindelse også forholde sig til, om man ønsker sig så mange ladestandere og placeringer som muligt, også på de kommercielt mindre attraktive placeringer, eller om man ønsker betaling af en koncessionsafgift.

Indtil markedet er mere modent, vil det under alle omstændigheder formentlig være klogt at gennemføre en markedsdialog og orientere sig mod en af de fleksible udbudsprocedurer. Kommunerne får nu en ny mulighed for at fremme den grønne omstilling, men det skal gribes rigtigt an for at blive en succes. Og vil man være blandt de første kommuner, der udnytter muligheden, så bør man begynde det forberedende arbejde nu.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR