Ledere, der lykkes. Kommunen.dk har spurgt en række offentlige ledere, hvordan de er lykkedes med at skabe resultater gennem deres ledelse.
Ledere, der lykkes. Kommunen.dk har spurgt en række offentlige ledere, hvordan de er lykkedes med at skabe resultater gennem deres ledelse.
Foto: Privatfoto

“Jeg giver medarbejderne lov og mulighed for, at de kan gå et skridt længere for borgeren”

It- og Borgerservicechef i Lejre Kommune, Jessie Lynggaard, udfordrer gerne lovgivningen, hvis det kan gavne borgeren på den lange bane.

lederportræt

Af Astrid Skov Andersen | [email protected]

Den vigtigste egenskab for en leder er ifølge Jessie Lynggard, at man kan sætte en retning. Og den retning, som hun har sat som leder for It og Borgerservice i Lejre Kommune, har særligt vægt i værdien fra kommunens strategi “frirum til initiativ”, og det handler om at give medarbejderne rammerne og mulighederne for at tænke selv, tolke lovgivningen og gå lidt længere i indsatsen for en borger, hvis det kan hjælpe vedkommende på længere sigt.

   Det, at borgere bliver kastet rundt med nogle ret følsomme emner, må være den største udfordring, vi har som offentlig virksomhed.

- Det er vigtigt, at man ved, at der er en leder, der bakker op om, at man går et skridt længere, og at man bruger ekstra tid på en borger, så medarbejderen ikke sidder og er i tvivl, fortæller Jessie Lynggaard.

Blå bog

Navn: Jessie Lynggaard

Alder: 41

Stilling: It- og Borgerservicechef i Lejre Kommune

Uddannelse: Højere Handelseksamen, elev i det gamle Hvalsø Kommune og diplom i ledelse.

I lederstilling siden 2009.

Hun har været bannerfører for at indarbejde tankegangen i sin enhed, fordi hun er overbevist om, at det gavner både kommunen og borgeren. Det er blevet fast rutine, at kommunen altid ringer til en borger forud for, at der sendes et afslag på en ansøgning om eksempelvis en ydelse. Så er borgeren orienteret, har fået forklaret afslaget mundtligt og haft mulighed for at stille spørgsmål. Og det er værdien for borgeren, der motiverer Jessie Lynggaard.

- Jeg har valgt at blive leder i det offentlige, fordi jeg gerne vil gøre en forskel. Jeg vil gerne skabe en værdi for borgere. Jeg motiveres af at udvikle på et område, hvor det typisk er de svageste, der florerer. Borgerservice er det typisk dér, man søger hen, hvis man ikke får den rette hjælp et andet sted. Andre sager starter også hos os, siger Jessie Lynggaard, der efter sin handelseksamen blev elev i kommunen, og siden sin første lederstilling i 2009 har hun overtaget flere og flere ansvarsområder og har suppleret sin uddannelse med en lederuddannelse.

Alt for ofte farer personer vild i kontakten med det offentlige, og samarbejdet på tværs af enheder er en af de helt store udfordringer set fra Jessie Lynggaards bord.

- Det, at borgere bliver kastet rundt med nogle ret følsomme emner, må være den største udfordring, vi har som offentlig virksomhed, siger hun.

Fem hurtige om ledelse

En god leders vigtigste egenskaber: At sætte retning


Offentlige ledere er generelt… drevet af en passion for at gøre en forskel.


Som leder øver jeg mig i at blive bedre til at… kommunikere tydeligt. Jeg øver mig også i at slippe ting og ikke være for detaljeorienteret.


Mit stolteste resultat som leder: At jeg er i stand til at se på tværs og ikke bare i egen lille lukkede enhed.


Mit ledelsesmotto: Man skal altid forsøge at yde sit bedste og være ordentlig.

Organisation & ledelse

kv21-banner
Tilmeld dig nyhedsbrevet