Kommunen.dk
MENU

Klumme/

Digitalisering er som håndbold - det kræver arbejdsdeling og samarbejde

Ledelse af digitalisering er ikke kun digitaliseringsenhedens ansvar, men bør forankres i hele ledelseskæden fra lokalpolitikere til direktion, chefer og øvrige.

Klumme/

Digitalisering er som håndbold - det kræver arbejdsdeling og samarbejde

Ledelse af digitalisering er ikke kun digitaliseringsenhedens ansvar, men bør forankres i hele ledelseskæden fra lokalpolitikere til direktion, chefer og øvrige.
Ligesom i håndbold skal der både være klare aftaler og plads til kreativitet.
Ligesom i håndbold skal der både være klare aftaler og plads til kreativitet.
Foto: Ole Nielsen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
19. mar. 2024
Kenneth Kristensen
KENNETH KRISTENSEN
PHD, DIREKTØR I REEL UDVIKLING, TIDLIGERE KOMMUNALDIREKTØR
Email
Andreas Fricke Møller
ANDREAS FRICKE MØLLER
CHEFKONSULENT
LEAD - ENTER NEXT LEVEL
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Digitalisering foregår ikke længere alene som en teknisk disciplin på indersiden af rådhuset, men i høj grad også på fagområder i direkte kontakt med borgerne. Det er derfor tid til at ledelse af digitalisering betragtes som en opgave på linje med ledelse af økonomi, personale og faglighed. Ledelse af digitalisering er ikke alene digitaliseringsenhedens ansvar, men bør, som fx økonomi, forankres i hele ledelseskæden fra lokalpolitikere til direktion, chefer, øvrige ledere og medarbejdere. 

Ledelse af digitalisering er stadig en relativt ny disciplin, og det giver derfor rigtig god mening at få afstemt hvem-som-gør-hvad i en ”leadership pipeline”, det vil sige en afstemt arbejdsdeling mellem niveauerne. Det har Viborg Kommune gjort gennem en involverende proces med bistand fra Lead – Enter Next Level. Viborg Kommune og Lead har skrevet en e-bog om forløbet, som kan findes her.

I hovedtræk er arbejdsdelingen i Viborg Kommune, at direktionen sætter strategisk retning for digitalisering, afsætter ressourcer inden for eget direktørområde og prioriterer tværorganisatoriske tiltag. Cheferne iværksætter digitale tiltag og tilfører digital inspiration samt understøtter en digital kultur. Lederne kobler organisationens faglige viden med digitalisering, sikrer fremdrift og understøtter digitale kompetencer.  Alle opgaver i ledelseskæden understøttes af fagområdernes digitaliseringskonsulenter og digitaliseringsenheden.

Man bør notere sig, at ledelseskæden i håndboldbyen Viborg både har en klar arbejdsdeling og et samarbejde om digitalisering – akkurat som på håndboldbanen.

To yderligere overvejelser

Den beskrevne arbejdsdeling i Viborg kan være til inspiration for andre kommuner. Arbejdsdelingen må dog tilpasses de lokale vilkår, og der må gøres to yderligere overvejelser. 

  • For det første bør arbejdsdelingen mellem det politiske og det administrative niveau afstemmes, hvilket er beskrevet i en tidligere klumme i Kommunen.dk. Hvis et digitalt projekt kræver store investeringer, påvirker servicen til borgerne eller kan opfattes som kontroversielt, så vil det være oplagt, at politikerne har en tydeligere rolle. Fx ved beslutning om anvendelse af kunstig intelligens til optimering af skoledistrikter.
  • For det andet er der forskellige ledelsesopgaver i digitalisering. Ledelse af digitalisering kan opdeles i ledelse af gradvis digitalisering fra A til B med en lineær tilgang (transition) og ledelse af radikal digitalisering fra A til ukendt med en cirkulær tilgang (transformation), der begge er i spil i Viborg Kommune. Hovedparten af digitalisering i danske kommuner er ”klassisk” transitionsledelse, fx indkøb af et nyt vagtplansystem, hvilket typisk håndteres i ledelseskæden. Ledelse af digital transformation forudsætter derimod en mere fleksibel arbejdsdeling undervejs, så både aktører og opgaver mixes på nye måder, der afviger fra ledelseskæden i forskellige dele af forløbet.

Et eksempel kunne være et projekt om anvendelse af telemedicin til borgere med rygerlunger. Her kan det være relevant tidligt at involvere berørte medarbejdere, borgere, Lungeforeningen samt lokalpolitikere i overvejelser om målgrupper, grad af frivillighed, evaluering af prøvehandlinger mv. I denne tidlige fase kan en direktør typisk have en faciliterende rolle og chefniveauet en faglig rolle. Senere i forløbet kan opgaven for en direktør fx mere klassisk være at afsætte ressourcer, og for en chef at realisere gevinster. 

Skiftende opgaver

Arbejdsdelingen mellem ledelsesniveauer beskrevet i en ”leadership pipeline” kan som vist skifte, afhængigt af om de enkelte faser i projektet har karakter af digital transition eller transformation.

En udfordring for topledelsen er derfor at vurdere, i hvilke faser der er behov for en fast arbejdsdeling til rutineopgaver og en fleksibel arbejdsdeling til mere innovative tiltag. Det svarer til, at en håndboldtræner må forlange klare aftaler i forsvaret, men samtidig tillade kreativitet i angrebet.

Topledelse af digitalisering

Kenneth Kristensen er direktør i Reel Udvikling og tidligere kommunaldirektør og beskriver i en række klummer forskellige vinkler på ”topledelse af digitalisering”. Klummerne bygger på hans nyligt afleverede PhD-afhandling om emnet.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR