Den har været helt gal med styringen af hjemmehjælpen i Jammerbugt Kommune
Den har været helt gal med styringen af hjemmehjælpen i Jammerbugt Kommune
Sidste år afgjorde Vestre Landsret, at Brønderslev Kommune skal betale fem mio. kr. til den private leverandør af hjemmepleje Blæksprutten, fordi kommunens timepris gennem fem år har været for lav. Dommen er anket til Højesteret af brancheorganisationen KA Pleje, som har krævet 22 mio. kr. i efterregulering.
Højesteret ventes at afsige sin dom i slutningen af oktober i år.
Heller ikke nabokommunen Jammerbugt har haft styr på sine timepriser til private leverandører, og kort før sommeren udløste det hektisk aktivitet på rådhuset i Brovst.
- Vi opdager, at økonomien skrider, og så bliver der lavet nye dybdegående beregninger, forklarer formanden for social- og sundhedsudvalget, Ib Nellemann (V).
Jammerbugt Kommune besluttede at hæve timepriserne og sende en ekstra check på i nærheden af 800.000 kr. til private leverandører for perioden fra 1. januar 2022 og frem, til fejlen blev opdaget.
Vanvittigt urealistisk
Men Jammerbugt Kommune kan have anvendt for lave priser endnu længere tid. Det er nemlig ikke kun i 2022, at budgettet på området har ramt forkert, erkender Ib Nelleman.
Når en kommune lægger budget for hjemmeplejen og beregner timepriserne, indgår den såkaldte brugertidsprocent (BTP) som en vigtig faktor. Det er populært sagt den tid, hjemmehjælperen er hos borgeren.
I Brønderslev-sagen var der også problemer med at overholde budgettet på området, og revisionsselskabet PWC regnede sig frem til, at den faktiske BTP var 46,6, mens kommunen havde budgetteret med 53,3. “Dette forhold er den største enkeltstående årsag til de aktuelle budgetoverskridelser”, fremgår det af Vestre Landsrets dom (5. juli 2021).
Der er en direkte sammenhæng mellem BTP og timeprisen, så en højere BTP vil give en lavere timepris.
Jammerbugt Kommune har budgetteret med en brugertidsprocent (BTP) på 74. En times hjemmehjælp skulle altså give 45 minutter hos borgeren.
-Det er en helt vanvittigt urealistisk høj brugertidsprocent, fastslår ekspert i økonomistyring, professor Per Nikolaj Bukh, Aalborg Universitet.
Jammerbugt Kommune har da også erkendt, at der er noget helt galt, og har sat BTP ned til 67 i det nye budget. Nu skal hjemmehjælperen være 40 minutter ude ved borgeren i stedet for 45, som man har budgetteret med tidligere.
Forhøjer timeprisen
Forvaltningen har undersøgt forholdene i andre kommuner, hvor BTP-niveauet typisk ligger i omegnen af 60 pct.
I et notat fra forvaltningen i forbindelse med årets budgetforhandlinger står der om den høje BTP: “Det betyder helt enkelt, at hver enkelt medarbejder i hjemmeplejen i Jammerbugt Kommune skal levere langt flere timer end tilsvarende medarbejdere i hjemmeplejen i andre kommuner.
Det betyder en meget presset hverdag for medarbejderne, hvor der er en betydelig risiko for, at man ikke kan levere den forudsatte og nødvendige kvalitet i opgaveløsningen, og hvor der ikke er tid til den nødvendige udvikling af kerneopgaven. I en rekrutterings- og fastholdelsesmæssig sammenhæng er det heller ikke en holdbar situation for hjemmeplejen.”
Samtidig med ændringen i BTP blev timepriserne genberegnet, og det medførte en dramatisk forhøjelse. I kategorien ‘personlig pleje, hverdagstimer ml 07-17 alle hverdage’ stiger timeprisen med 30 pct. fra 402,55 kr. til 524,86 kr.
Ikke retvisende
Ifølge formanden for social- og sundhedsudvalget Ib Nellemann (V) gik det op til sommerferien op for ham, at der var noget galt med styringen af økonomien i hjemmeplejen.
I forbindelse med den årlige budgetopfølgning blev der udarbejdet et notat. Her kan man læse, at der er lavet en omfattende analyse af økonomien i hjemmeplejen:
“I den forbindelse er det konstateret, at de budgetforudsætninger, der ligger til grund for områdets budgettildeling for budget 2022, ikke har været retvisende. Dels har prognosen for den demografiske udvikling været markant lavere end den faktiske befolkningsudvikling. Dertil kommer at demografimodellen baserer sig på Regnskab 2020, og dermed indgår det stigende budgetbehov de seneste to år ikke i budgettildelingen for 2022. Ovenstående har medvirket til en vanskelig realiserbar brugertidsprocent, som har medført stigende lønudgifter på området.”
Det er en helt vanvittig urealistisk høj brugertidsprocent
Efter at have anvendt den meget høje BTP på 74 pct. har Jammerbugt Kommune besluttet at sænke den til 67. Det har været drøftet at sænke den yderligere over en årrække, men en såkaldt trappemodel er blevet opgivet. Nu skal BTP genberegnes i forbindelse med næste års budgetlægnings-proces.
Ifølge Ib Nellemann er det hensigten at sænke BTP til 65 eller 62 for at komme ned på niveau med andre kommuner i området.
Han forventer dog samtidig, at den nuværende BTP på 67 pct. er realistisk.
Som Brønderslev
Der er lighedstræk med sagen fra Brønderslev Kommune, der får sin endelige afslutning i Højesteret sidst i oktober. Landsretten har som nævnt dømt kommunen til at betale fem mio. kr. til en privat leverandør, der har fået for lav timepris på grund af kommunens budget med en for høj BTP.
Det er brancheorganisationen KA Pleje, der har rejst sagen fra Brønderslev og også forsøger at få efterreguleringen til det private plejefirma Blæksprutten hævet til 22 mio. kr. i Højesteret.
Direktør for KA Pleje Karsten Høgild siger, at den høje BTP i Jammerbugt Kommune har betydet to ting:
- At de private leverandører har fået en for lav pris, fordi BTP er en væsentlig faktor til at beregne timepris, og at man skal rette op på det og efterbetale til de leverandører, som har fået for lav pris.
Karsten Høgild mener, at sagen fra Brønderslev Kommune viser, at kommunen har pligt til at efterregulere og betale til de private leverandører.
Per Nikolaj Bukh er enig i, at Brønderslev-sagen har betydning for Jammerbugt Kommune.
- Private leverandører af praktisk hjælp afregnes med kommunens timepris. Her er den unaturligt lav, og hvad synes de private leverandører om det? I den tilsvarende sag fra Brønderslev havde kommunen lagt en urealistisk høj brugertidsprocent, og derfor kom den frem til lave timepriser. Kommunens egen hjemmepleje kunne heller ikke få det til at løbe rundt, og blandt andet derfor afgjorde Landsretten, at kommunen skulle betale erstatning til den private leverandør.
Presset direktør
De store problemer med styringen af hjemmeplejen kom til at spille en rolle i drøftelserne om næste års budget. Kommunen.dk erfarer, at der har været pres mod direktøren for social- og sundhed, Hanne Madsen.
En gruppe på fire byrådsmedlemmer gik til forhandlingerne med krav om, at de de mange overskridelser og forkerte beregninger af BTP skulle have ledelsesmæssige konsekvenser.
Talsmand for de fire er Jørgen Ravn Christensen (K). Han siger til Kommunen.dk, at han i drøftelserne har krævet, at der skulle indskrives i det nye budget, at det skulle have ansættelsesmæssige konsekvenser, hvis der igen sker overskridelser af budgettet for hjemmeplejen.
Det blev afvist, og de fire byrådsmedlemmer står derfor uden for budgetaftalen. De fire er foruden Jørgen Ravn Christensen, Johnny Solberg (K), John Bjerg (NB) og Merete Fuglsang Hansen (Lokallisten).
Ib Nellemann (V) vil ikke kommentere kritikken mod direktør Hanne Madsen og siger, at han har fuld tillid til ledelsen af området.
Det har trods flere forsøg ikke været muligt at få en kommentar fra Hanne Madsen.
Brugertidsprocent
Opgørelsen af BTP er et nødvendigt grundlag for at beregne timepriserne for hjemmehjælpsydelser leveret i hjemmet, hvis medarbejderne ikke fuldt ud registrerer deres tidsforbrug hele året.
Fra vejledning udarbejdet af Socialministeriet og KL
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.