Svensk udlejer af el-løbehjul vil udvide i Danmark
Svensk udlejer af el-løbehjul vil udvide i Danmark
Sssssssshup siger det, da en mand i jakkesæt suser forbi med 20 km/t på cykelstien.
Han står nærmest komisk oprejst på et orange og sort løbehjul, hvor navnet Voi er skrevet med små hvide bogstaver. Løbehjulet kører på el, og det skal kommuner og borgere vænne sig til at se i flere danske byer.
Landechef hos den svenske el-løbehjulsudlejer Voi, Eric André, fortæller nemlig, at virksomheden planlægger at udvide.
- Vi er rigtig glade for at være i Danmark, hvor der er god infrastruktur til cykler og dermed også vores løbehjul. Så vi er selvfølgelig interesserede i at udvide til flere byer. I øjeblikket kigger vi på flere steder, men vi vil ikke melde noget ud, før vi har en aftale med den pågældende kommune. Det er nemlig vigtigt, at vi har en god dialog med kommunen, siger Eric André.
Snart kører der 100 Voi-løbehjul i Vejle og 200 i Odense, mens også Aalborg arbejder på at lave aftaler med et af de mange udlejningsfirmaer som Voi.
Vi ved, at løbehjulene bliver slidte af at blive delt, så vi investerer meget i reparation, mens vi sender dem, der ikke kan repareres, til genbrug.
Kort levetid
Landechefen mener ikke, at el-løbehjulene blot er en modedille i bybilledet. Derfor arbejder Voi med at lave løbehjul, der har en længere levetid end de nuværende, som kører i København og Aarhus.
Eric André indrømmer, at de har haft problemer med løbehjul, der kun holdt til tre måneders brug. Det har flere el-løbehjulsudlejere i Danmark nemlig fået kritik for i forhold til bæredygtighed.
- De første løbehjul, vi udlejede sidste år, var ikke bygget til at blive delt i det omfang, vores produkter bliver. Derfor blev de slidt op meget hurtigt. Men i forhold til den model, vi satte ind i København i januar, så kører de fleste stadigvæk. Vi ved, at løbehjulene bliver slidte af at blive delt, så vi investerer meget i reparation, mens vi sender dem, der ikke kan repareres, til genbrug, siger Eric André.
Voi har netop lanceret en ny model løbehjul med det passende navn Voiager, som skal være mere robust og have en væsentlig længere levetid. Voiager fås både med to og med tre hjul. Men hvor lang tid de nye modeller holder, vil Eric André ikke love noget om.
- Vi ved, at de kommer til at holde meget længere, og det er selvfølgelige en prioritet for os, at løbehjulene holder så lang tid som muligt. Både fordi det er i vores egen interesse som virksomhed, og fordi det er bedre for miljøet, siger han.
Fakta: Løbehjul indtager verden
Svenske Voi startede i august 2018 og har i dag omkring 350 ansatte.
De udlejer i ni europæiske lande.
Elektriske løbehjul fik for alvor succes i 2017, da de amerikanske virksomheder Bird og Lime begyndte med hver sin app.
Bag Bird står den amerikanske erhvervsmand Travis VanderZanden, der tidligere bestred topposter i Uber og Lyft, der er tjenester til privat taxikørsel.
Bird er i dag vurderet til at være mere end to milliarder dollars værd.
I USA har tusindvis af borgere vist deres frustration over de mange løbehjul ved at vandalisere dem og smide dem i søer eller sætte ild til dem.
Bilfrit centrum
Eric André er overbevist om, at udlejning og deleordninger med mindre elektriske transportformer kommer til at fylde meget mere i fremtiden.
- Flere europæiske byer har planer om eller er i gang med at lave bilfri bymidter, og her kan vores produkter være et skridt i den rigtige retning. Det er eksempelvis absurd, at en parkeringsplads til en bil optager ti kvadratmeter i centrum. Især når man tænker på, at de fleste biler kun bliver brugt to gange om dagen, siger han.
Løbehjul er ikke den eneste transportform, Voi vil udleje. I foråret præsenterede de en elcykel og en el-ladcykel, som også skal kunne lejes gennem Voi-appen.
- Vi ser vores produkter som substitutter for taxier og biler i urbane områder, og vi er på samme side som fodgængere og cyklister. Vi håber på, at der i fremtidens byer kommer bredere cykelstier, som tager plads fra bilerne, og måske endda et spor til små eldrevne transportmidler, siger han.
Den sidste kilometer
Et argument, der går igen i debatten om løbehjulene, er 'the last mile problem', som hentyder til den transport, der er til eller fra en togstation eller et busstoppested, når folk skal på arbejde eller til et uddannelsessted.
Hvis folk ikke vil tage cyklen og ikke har lyst til at gå, kan løbehjulene nemlig fungere som en løsning på det problem og skabe øget mikro-mobilitet i byerne. Da Danmark er et cykelland med mange cykelstier, mener Voi, at løbehjul hører hjemme her, da de skal køre de samme steder som cyklerne.
Men der er forskel på et løbehjul og en cykel, mener kritikerne af den nye transportform. Rigspolitiet, Dansk Blindesamfund, Dansk Cyklistforbund var modstandere allerede før, løbehjulene blev lovlige i Danmark.
Vi ser vores produkter som substitutter for taxier og biler i urbane områder, og vi er på samme side som fodgængere og cyklister.
Et andet aspekt er spørgsmålet om bæredygtighed. Da el driver løbehjulene, er de grønne, hvis strømmen er grøn. Men bæredygtigheden afhænger igen af, hvor lang tid det enkelte løbehjul holder. For hvis et løbehjul bliver skrottet efter et par måneder, giver de ikke meget mening i et større bæredygtigt perspektiv.
Samtidig bliver løbehjulene hentet ind om aftenen af private 'hunters' eller ‘chargers’, som tjener penge fra udlejningsfirmaerne ved at samle løbehjul sammen til opladning. De kører ofte rundt i en en bil, som sjældent kører på el og dermed udleder en mængde CO2.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.