Flere kommuner melder klar til el-løbehjul
Flere kommuner melder klar til el-løbehjul
I 2001 sagde Steve Jobs, at Segway-køretøjet var en lige så stor opfindelse som den personlige computer.
Han forudså, at storbyernes infrastruktur ville undergå massive forandringer for at tilpasse sig den nye transportform. Kort tid efter blev han dog en stor kritiker af Segwayen. Han mente, den manglede innovation og var for klodset designet.
Måske forestillede han sig nærmere noget i retningen af et el-løbehjul.
De har i hvert fald opnået en succes, som Segwayen aldrig formåede. Rundt i alle større byer i Europa og USA drøner løbehjul nu op og ned ad gader med alle typer mennesker på. Løbehjulene er nemme at leje gennem en app på telefonen, og de skaber sjov mobilitet for både borgere og turister.
Sådan ser flere kommuner også på løbehjulene.
I Herning ser formand for teknik- og miljøudvalget, Joan Hansen (V), gerne, at der kommer løbehjul til byen.
- Vi vil være positive over for udlejning af løbehjul, da vi er en ung by med mange studerende fra 16-17 år til midten af tyverne, hvor el-løbehjul vil finde anvendelse som transportmiddel mellem uddannelsesinstitutioner og midtbyen, forklarer hun.
Det er jo en dille lige nu. Og så kommer det an på, om det bliver mere end det, alt efter hvordan løbehjulene udvikler sig i de næste par år
Odense begynder i løbet af sommeren et etårigt forsøg med løbehjulene, fortæller rådmand for Odenses by- og kulturudvalg, Jane Jegind (V).
- Folketinget har jo lavet en forsøgsordning med løbehjulene, så vi skal give en tilladelse, medmindre der er nogle helt særlige trafikale udfordringer, der taler imod det. Men når det så skal være, så er det vigtigt, at vi laver nogle vilkår, som også passer til vores by. Derfor begynder vi med en tidsbegrænset tilladelse på et år. Og i aftalen er vi enige om, at løbehjulene ikke skal ligge og flyde over det hele, siger hun.
I Aarhus har man kørt med en forsøgsordning siden marts, mens Vejle får løbehjul ud i juli. Også i Aalborg er kommunen i gang med at undersøge muligheden for en aftale med en udlejer af el-løbehjul.
Kommuner ser muligheder
Udlejning af løbehjul indtog København den 17. januar i år. Siden da har der været højlydt kritik af, at løbehjul flyder rundt omkring på fortovene, og at de skader trafiksikkerheden. Det har netop ledt til, at der er kommet begrænsning på antallet af løbehjul, som må udlejes i visse områder af hovedstaden.
I Aarhus har man en begrænsning på 150, og den løsning regner Odense med at kopiere med 200 løbehjul, fortæller Jane Jegind.
- Vi har en forventning om, at løbehjulene kan være med til at støtte den kollektive trafik - måske til at tage turen hen til et stoppested eller en station. Og så håber jeg, at de kan give en turistmæssig fordel. For vi har mange smukke ture i Odense, som turister og borgere kan tage på løbehjul, siger hun.
En lignende besked lyder fra Roskilde, hvor kommunen mener, at løbehjul vil gøre det nemmere for turister at komme rundt i den gamle middelalderby, samtidig med at de kan understøtte kommunens arbejde med at placere parkeringspladser til biler væk fra bymidten.
Min største bekymring er, hvordan det kommer til at fungere med trafiksikkerheden. Får man omtanken med sig, når man kører på løbehjul? Og tænker man på de bløde trafikanter?
Mulig løsning på bilkø
I Lyngby-Taarbæk ærgrer formand i teknik- og miljøudvalget Sigurd Agersnap (SF) sig over, at han endnu ikke er blevet kontaktet af udlejere af løbehjul. Han forholder sig nemlig meget positivt til den nye transportform.
- Det kunne være fedt, hvis der også blev udlejet el-løbehjul i Lyngby-Taarbæk. Vi bruger mange kræfter på at håndtere den stigende trængsel igennem Lyngby. Der kommer flere og flere biler på vejene, og det er ikke kun skidt for klimaet, men også for den enkelte, som skal bruge mere og mere af morgenen i bilkø. Vi prøver i stedet at gøre det let for folk at tage cyklen eller el-cyklen, og her er et el-løbehjul da et godt alternativ, siger Sigurd Agersnap.
Han er dog også opmærksom på de problemer, el-løbehjul kan give, hvis de bliver efterladt rundt omkring på offentlige arealer.
- Det problem har vi også stadig med både biler og cykler, og det er et problem, jeg synes, vi skal håndtere på samme måde, som vi gør med andre transportmidler. Altså ved at lave særlige parkeringspladser, udstede bøder eller flytte løbehjul, som er parkeret ad helvede til, siger Sigurd Agersnap.
Bekymring for sikkerhed
Men det er ikke alle kommuner, der er lige positivt stemte.
De erstatter formentlig kun i yderst begrænset omfang privatbiler - det er nok mere cykler, gående eller busser, de erstatter.
En, som bekymrer sig særligt over løbehjulene, er Helsingør. I et skriftligt svar til kommunen.dk forklarer formand for teknik- og miljøudvalget, Christian Holm Donatzky (R), at han tvivler på de sikkerhedsmæssige aspekter ved de udlejede løbehjul.
- Selvom jeg generelt ikke er forbudstilhænger, så er er jeg skeptisk, hvad angår el-løbehjul. De skaber utryghed på cykelstier, og jeg er spændt på at se nogle uheldsstatistikker derfra, hvor de er rullet ud, skriver Christian Holm Donatzky.
Han er også usikker på, hvad løbehjulenes formål reelt er.
- De erstatter formentlig kun i yderst begrænset omfang privatbiler - det er nok mere cykler, gående eller busser, de erstatter, og dermed vil løbehjulene formentlig være mere miljøbelastende end alternativet, samtidig med at de med deres høje fart er med til at skabe utryghed. Det er ærgerligt, når vi gerne vil have flere til at cykle og gå, skriver han.
Den bekymring deler Dansk Cykelforbund og Rådet for Sikker Trafik også. De har tidligere udtalt, at løbehjulene kan gøre det farligere at bruge cykelstierne.
Den samme melding lyder fra Odense Kommune og rådmand Jane Jegind.
- Min største bekymring er, hvordan det kommer til at fungere med trafiksikkerheden. Får man omtanken med sig, når man kører på løbehjul? Og tænker man på de bløde trafikanter? Jeg er bekymret for, om folk kommer til at køre på fortovene, og om de tænker sig om. Men på den anden side kan løbehjulene jo også blive et godt supplement til den kollektive trafik, siger Jane Jegind.
Dødsfald med 20 i timen
I udlandet er der sket flere ulykker på el-løbehjul med døden til følge. I april i år døde en 93-årig kvinde i Spanien, da hun krydsede en gade med sin rollator og blev torpederet af en ung mand på løbehjul. Det har resulteret i indskrænkninger af løbehjulene i blandt andet Frankrig og Spanien.
Vi har planer om at følge tilgangen i Århus med det formål at blive klogere på muligheder og udfordringer ved det nye mobilitetstilbud. Vi barsler derfor med en snarlig annoncering for at komme i dialog med alle de firmaer, der er interesserede i at udleje i Aalborg Kommune.
Det er bekymringer om sådanne ulykker, der gør, at Esbjerg Kommune ikke er tilhænger af de delevenlige løbehjul.
- Vi har overordnet set den holdning, at el-løbehjul giver en række trafiksikkerhedsmæssige bekymringer, hvilket vi har gjort opmærksom på i forbindelse med høringen af lovgivningen (i 2018 red.) Vi stiller derfor ikke vejareal til rådighed for udlejning af løbehjul eller andre ting. Om virksomheder selv etablerer lovlig udlejningsaktivitet på egen grund, blander vi os ikke i, skriver Søren Heide Lambertsen (S), der er formand for teknik- og byggeudvalget i Esbjerg.
I Gentofte blander kommunen sig i første omgang ikke i, om der skal være løbehjul eller ej. Det er op til et udvalg af borgere og politikere, som skal tage beslutninger om mobiliteten i kommunen, som først bliver fremlagt i 2020.
Fakta om el-løbehjul
Fungerer via en app på telefonen. Her kan man se et kort over, hvor i byen der er et ledigt løbehjul, og så gå derhen og leje det via appen.
Det koster et engangsbeløb på 10 kroner at låse løbehjulet op og herefter en krone per minut, det er i brug.
Lovgivningen dikterer, at el-løbehjul skal have tændt lys for og bag - også om dagen. Det må max kunne køre 20 km/t, og man skal være over 15 år for at benytte et.
Derudover skal al kørsel følge reglerne for cykeltrafik.
El-løbehjul blev lovlige i Danmark fra 1. januar 2019.
De kører i dag i Aarhus og København.
Er på vej i Vejle, Aalborg og Odense.
De fleste løbehjul har en rækkevidde på omkring 30 kilometer, før de skal lades op.
Mere end en dille
Marianne Levinsen er fremtidsforsker og forskningschef ved Fremforsk, der er et center for fremtidsforskning. Hun tror, at løbehjulene kan blive et mere permanent syn i bybilledet, hvis der kommer styr på en række centrale faldgruber.
- Det er jo en dille lige nu. Og så kommer det an på, om det bliver mere end det, alt efter hvordan løbehjulene udvikler sig i de næste par år. For det er en nem måde at komme rundt på, men byerne skal finde ud af, hvordan de regulerer løbehjulene i forhold til de andre trafikanter. Nogle snakker allerede om at forbyde dem, så de næste par år bliver afgørende, siger hun og fortsætter:
- Det er lidt ligesom, da der kom en bølge med mountainbikes - bare i byerne. Da alle begyndte at køre mountainbikes, var der også problemer, men i dag er der klare bestemmelser for, hvor de må køre flere steder i landet, siger Marianne Levinsen.
Løbehjul vil være oplagt med DTU i baghaven, som mange tusinde mennesker rejser til og fra hver dag, og med Lyngby station som et af landets største trafikale knudepunkter. Så lad det bare være en opfordring.
Hun peger særligt på, at løbehjulene skal blive mere trafiksikre og nemmere at bruge.
- De er ikke så nemme at bruge motorisk, så det er ikke alle, for eksempel ældre, der kan være med. I forhold til det motoriske var segwayen selvfølgelig meget værre. Men hvis vi skal have et lille, hurtigtkørende køretøj i byerne, så skal det være nemt at bruge, bæredygtigt og sikkert. Så hvis løbehjulene kan løse det, så tror jeg, de har en god fremtid, siger hun.
Og hvor Segwayen forblev en gimmick, ser det ud til, at el-løbehjulene kan blive det transportmiddel, Steve Jobs forestillede sig ville revolutionere bybilledet. I øvrigt producerer virksomheden Segway nu elektriske løbehjul.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.