Kommunen.dk
MENU
- Det er en god ting at have en faglig identitet, men når man går ind i jobbet som leder, så kan man blive udfordret i forhold til, hvem er jeg egentlig, og hvad er min rolle i den her ledelsesposition, siger Louise Ladegaard Bro, der er en af forskerne bag nyt studie om lederidentitet og lederadfærd.
- Det er en god ting at have en faglig identitet, men når man går ind i jobbet som leder, så kan man blive udfordret i forhold til, ”hvem er jeg egentlig, og hvad er min rolle i den her ledelsesposition," siger Louise Ladegaard Bro, der er en af forskerne bag nyt studie om lederidentitet og lederadfærd.
Foto: Fanatic Studio, Ritzau Scanpix

Stærk lederidentitet er vigtig for, hvordan man leder

Stærk lederidentitet er vigtig for, hvordan man leder

Offentlige ledere balancerer ofte to identiteter: Deres faglige identitet og deres identitet som leder. Hvor stærk lederidentiteten er, varierer indenfor og imellem fagområder. Nyt studie belyser betydningen af lederidentitet for ledelsesadfærd.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

En leder i en daginstitution har typisk både en lederidentitet og en faglig identitet eksempelvis som pædagog. Når lederen bliver spurgt: "på en skala fra 0 til 10, hvordan vil du da vurdere din faglige identitet i forhold til din identitet som leder", så vil den gennemsnitlige offentlige leder have en stærkere lederidentitet end faglig identitet.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.