Politik fra rødderne
I Lolland Kommune kan borgerne indmelde observerede problemer direkte til kommunen via en app - eller via computer.
Foto: Skærmbillede fra lolland.dk

Giv os lige et praj-apps hitter hos kommunerne

Over halvdelen af landets kommuner har investeret i apps, der giver borgerne mulighed for at melde deres problemer ind, viser kortlægning af kommunale smartphone-apps.

 apps

Af Jens Holm | [email protected]

Kommunerne elsker smartphone-apps, der giver danskerne mulighed for at indrapportere huller i vejene, oversvømmelser og andre problemer.

- Vi er jo trods alt kun få ansatte, og vi har ikke en kinamands-chance for ikke vide alt, hvad der foregår rundt ved vores ca. 400-500 km veje. Derfor er borgernes henvendelser via appen vigtige, fortæller Knud Johansen, vejingeniør i Fredericia Kommune.

Hvis systemerne bliver brugt på den rigtige måde, kan kommunerne undgå flere indrapporteringer af de samme problemer, ligesom mængden af tidskrævende telefonopkald, mails og upræcise indrapporteringer nedbringes markant, lyder erfaringerne fra Lolland og Middelfart.

55 kommuner har investeret i de borgerrettede tip-apps, og 60 ud af samlet 329 kommunale programmer i Google-butikken til Android-telefoner, Play Store, ligger inden for denne kategori, viser en kortlægning, som kommunen.dk har foretaget.

Færre dobbeltanmeldelser

I Lolland implementerede kommunen appen Giv et praj fra leverandøren Sweco for omkring halvandet år siden.

- Borgerne bruger det meget, og vi får god respons på det. Når det går stærkt, så får vi 10-15 henvendelser om dagen, eller omkring 250-350 henvendelser om måneden. Det frigiver rigtig meget tid, som vi ellers brugte på telefonsamtaler, fortæller Kjeld Jensen, der er chef for park og vej i Lolland Kommune.

Hvis borgerne falder i et hul i vejen, får våde tæer på grund af oversvømmelse eller vader i skrald, kan de nøjagtige koordinater og korte beskrivelser om problemet nemt indleveres direkte til kommunen ved at starte appen.

- Vi får færre henvendelser, fordi folk via Giv et praj-appen kan se med det samme, om en given ting allerede er registreret i forvejen. Førhen fik vi måske fem henvendelser via opringninger eller mail på et problem. I dag får vi én eller to henvendelser på den samme opgave, siger Kjeld Jensen.

Da Giv et praj-appen blev implementeret, var det i første omgang kun kommunens egne medarbejdere, der fik adgang til den. På den måde sikrede kommunen, at appen var toptunet inden lancering.

- Mange er rigtig trætte af systemer med børnesygdomme, så få det nu lige afprøvet igennem en periode, hvor I ser, om det virker hele vejen rundt fra bruger til udfører, lyder anbefalingen.

Kommunernes 328 apps

Der findes nærmest ikke det problem, som ikke kan løses med en app. ”There is an app for that” lød budskabet engang fra Apples nu afdøde grundlægger Steve Jobs, der for alvor var med til at sparke brugen af den moderne smartphone i gang med lanceringen af iPhone.

Det mantra følges af kommunerne, der har brugt millioner af kroner på 328 borgerrettede apps og apps udelukkende til internt brug, der blandt meget andet kan håndtere:

Borgerhenvendelser, psykisk sygdom, branding over for turister, håndtering af kørselsgodtgørelse, plejecenter-administration, motions-mønstre, information om svømmehaller, medicinforbrug, ejendomsinformation, tandbørste-anvisninger til børn, administration af bostøtte, jule-tilbud, events, ungdomsskoler, handicapparkering, alkoholisme, håndtering af affald, ledelse, fravær, sfo-administration, fotos, jobcentre, naturtilbud, biblioteker, infoskærme, landmænd, idéer, frivillige, museer, ensomhed, uheldsregistrering, sundhedsordninger og klokkefrøer.

Aktindsigt i omkostningerne til de 328 apps viser, at kommunerne har brugt mindst 49 mio. kr. på de smarte apps. For 54 ud af de 328 af apps gælder det dog, at kommunerne ikke kan redegøre for omkostningerne. Ligesom kommunen.dk ikke har modtaget svar på aktindsigten eller fået afvist aktindsigt i oplysninger, der viser omkostningerne, for 56 apps.

Kommunen.dk har brugt Googles app-butik til Android-telefoner, Play Store, til at fremsøge de apps, der tilhører hver enkelt kommune i landet.

Kommunens medarbejdere bruger også systemet i driftsarbejde, og al relevant information bliver delt åbent med borgerne.

- Når opgaven er fuldført, så kommer der et retur-svar til borgeren, ligesom borgeren også kan se hele historikken på opgaven - hvornår den er registreret, hvornår vi går i gang med den, om der bliver noget forsinkelse på løsningen, eller om opgaven er udført, forklarer Kjeld Jensen.

”Kan blive dyrere i drift”

Det er omkring fire år siden, at Fredericia Kommune valgte at implementere den første tip-app, Rapport fra stedet fra OS2, der er et ”fællesoffentligt digitaliseringsselskab”. 

- Det er altid en afvejning af, om vi gerne vil have meldingerne, for det kan også blive dyrere i drift, hvis vi får mange henvendelser. Efter vi fik apps, fik vi voldsomt mange flere anmeldelser. Specielt på lys, men på gadelys og huller i vejen, det er klart dem, der bonner mest ud, mener Knud Johansen, vejingeniør i Fredericia Kommune.

Her tikker der ca. 100-200 borgerindmeldinger ind om måneden. I marts måned indløb der 166 indmeldinger, og for juni måned var antallet 168.

- Jo før vi finder hullerne i vejen, og jo før vi kan reparere hullerne, jo bedre er det. Ellers bliver hullet kun større og dermed dyrere at reparere, siger Knud Johansen.

Kort før jul skiftede kommunen sin app ud med Giv et praj-appen fra Sweco.

- Vi skiftede, fordi vi fik en billigere løsning, og fordi vi fik flere relevante funktioner i vores nye app. Eksempelvis bliver henvendelserne nu geo-valideret; hvis borgeren peger på privat vej eller jordstykke, så er det jo ikke kommunens ansvar, og så vil appen automatisk afvise og informere borgeren om det forhold, forklarer Knud Johansen.

Indkøb

Teknik & miljø

Undersøgelse


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57