BOGUDDRAG: Magt forvandler flirt til sexchikane
BOGUDDRAG: Magt forvandler flirt til sexchikane
4. Når den, der har ansvar, går over grænsen
Som leder skal man være opmærksom på, hvilken effekt ens adfærd har på virksomhedens ansatte og arbejdspladsens kultur. Opførsel til fester, generel sprogbrug, fremtoning og humor har stor betydning for den måde, lederen bliver opfattet på. Lederens adfærd kan afføde respekt og tillid – men også det modsatte.
Lederskab medfører både magt og paradokser – for som leder skal man være tæt på sine medarbejdere, men man skal også kunne distancere sig fra dem og se sig selv og sit lederskab på afstand.
Som leder kan det være svært at få adgang til viden om, når man har opført sig på en måde, som var over grænsen. Ansatte kan være bange for at ytre deres mening, fordi det sætter deres karriere og status på spil. Derfor er det vigtigt, at lederen reflekterer over sin egen adfærd, og hvilket klima han eller hun er med til at skabe. Og det er vigtigt, at lederen tør være ærlig over for sig selv. Men det er også vigtigt, at ansatte kan komme til ledelsen med deres bekymringer, så man i fællesskab kan finde en bedre vej.
Paradokser i ledelse
Ledelse rummer mange paradokser – både rolleparadokser, tilhørsparadokser og eksistentielle paradokser. Disse er vigtige for lederen at kende til og forholde sig til, fordi de kan gøre lederen bedre i stand til at vide, fx hvornår man kan være tæt på sine medarbejdere, og hvornår man bør distancere sig.
Vil du vide mere om paradokser i ledelse, så læs Kort & godt om paradokser i ledelse af Lotte S. Lüscher.
Du er også leder til firmafesten
Bør man som leder deltage i arbejdspladsens sociale arrangementer?
Mange arbejdspladser har i dag flydende grænser mellem arbejdsliv og privatliv, men som leder bør man kende grænsen mellem, hvornår man er privat, og hvornår man er professionel. Tager man som leder med til en fest eller et socialt arrangement, skal man stadig opføre sig som leder. Når man er leder i hverdagen, er man det også til festen. Som leder skal man altid tænke sig om og bruge sin sunde fornuft. Det gælder også, når man er sammen med sine medarbejdere uden for arbejdspladsens faste rammer. Det er vigtigt at huske på, at magtforholdet ikke ændrer sig, bare fordi der er fest.
Man skal også kunne tage fat i en lederkollega, der er blevet fuld, og sige: “Det er da vist på tide, at du tager hjem nu.”
Hvordan tager man den “svære snak” med en ansat eller en lederkollega, som bryder grænserne for god opførsel?
Som leder kan det være en udfordring at skulle forholde sig til kollegers og ansattes personlige problemer – men det er en del af lederjobbet. Det er vigtigt at søge sparring i forbindelse med svære samtaler. Som leder må man også sætte sig ind i de juridiske sider af de samtaler, man er nødt til at tage med kolleger eller ansatte. Man skal også kunne tage fat i en lederkollega, der er blevet fuld, og sige: “Det er da vist på tide, at du tager hjem nu.”
Forretningsrejse
På en forretningsrejse er en gruppe medarbejdere, herunder en yngre nyansat kvinde, Anne, på tur med deres chef. På turen begynder Anne at modtage sms’er fra sin chef om, at han har redt op til hende på sofaen. Beskeden indeholder også kysse-emojis. Anne finder det ubehageligt og synes, det er svært at finde ud af, hvad hun skal stille op i situationen. Hun tror ikke bare, at han skriver det for sjov. Men hun er ikke sikker.
Nøgenbadning
Firmaet er på den årlige sommertur ved vandet, og en gruppe kolleger og chefen er blevet berusede og beslutter at nøgenbade i måneskinnet. Senere samme aften begynder chefen at lægge an på en af de yngre ansatte, fysisk og verbalt. Den yngre ansatte finder det ubehageligt og over grænsen, men bebrejder også sig selv efterfølgende for måske at være gået for langt. Det gør det efterfølgende svært for hende at trives i virksomheden.
Hvorfor bliver flirt på arbejdspladsen et problem?
Som leder bør man ikke have et forhold til en ansat. Har man som leder en ansat, der indleder en flirt, bør lederen melde klart ud, at han eller hun ikke vil være med til det. Man kan føle sig smigret og tænke, at det er hyggeligt med en lille flirt og ikke nødvendigvis mere end det. Men en flirt på arbejdspladsen kan starte uskyldigt og udvikle sig til en krænkelse. Som leder skal man sikre sig, at den slags ikke opstår.
Må en leder kramme sine ansatte?
Som leder skal man have et godt forhold til sine kolleger og ansatte. Dog skal man undgå at bringe sig selv i en situation, der kan misforstås. Som leder skal man kende sine grænser i forhold til, hvordan man som en autoritet interagerer med sine medarbejdere. Som ung og moderne leder kan det være fristende at bryde grænserne, danse tæt til festerne og drikke shots med de ansatte i baren. Det går bare ikke – for ledelse forpligter.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.