Politik fra rødderne
Af Suzanne Moll
 | 
Selv på hovedstadens mest befærdede shoppestrøg truer butiksdøden. Der skal noget ekstra til at lokke den moderne forbruger ind til varerne, skriver Suzanne Moll.
Foto: Torben Klint, Ritzau Scanpix

Gamle dyder ind i kampen mod butiksdød

Detailhandlen er godt på vej til at blive overflødiggjort af onlinehandlen. Men måske kan god gammeldags kundeservice stadig nå at redde butiksliv.

Lige nu er der fri adgang til kommunen.dks artikler, blogs og kronikker i forbindelse med sommerferien.
God fornøjelse, vi håber, du sætter pris på det :)

   Kombinationen af store huslejer og en eksplosivt stigende online-handel betyder, at mange handelsstrøg for alvor er gået ind i en dødsspiral.

Gennem de seneste måneder har jeg jævnligt besøgt et af de store indkøbsstrøg i København. Købmagergade går vinkelret på Strøget og har altid bugnet af butikker; mest store tøjbutikker, de såkaldte flagship stores, der hver for sig har en stil man kan købe sig ind på, et såkaldt Unique Selling Point (USP). Så når man ikke helt har råd til de internationale mærkevarer som Gucci, Hermes og Louis Vuiton, kan man gå i Købmagergade og købe noget, der er smart og lettere kan forenes med pengepungens muligheder. 

Men der er godt nok langt mellem de store indbydende butikker i disse dage. Den tomhed, man tit kan føle i en middelstor provinsby, har nu indfundet sig på et af de vigtigste butiksstrøg i København. 

Triste historier om butiksdød har man hørt før, men når det er synligt i landets hovedstad, hvor vi alle med større eller mindre begejstring færdes fra tid til anden, må noget være helt galt. Kombinationen af store huslejer og en eksplosivt stigende online-handel betyder, at mange handelsstrøg for alvor er gået ind i en dødsspiral. Butiksdød smitter, for hvem har egentlig lyst til at lægge en butik op ad en endnu større, men tom butik?

Fristende sofashopping
Modellen synes at være, at vi forbrugere tjekker varerne ud i butikkerne, hvor vi kan røre og prøve, og så går vi hjem og bestiller på nettet. Alternativt kan vi helt blive hjemme, bestille en masse i flere størrelser og farver for så at returnere det, vi ikke gider have alligevel.

En udvikling, der er meget svær at vende. Men lige som med gyngerne og karrusellerne gentænker de vakse forretningsmodellen og bygger gode online universer til kunderne. Det har givet en opblomstring for onlinehandel,  hvor relationen til kunden bliver udbygget og forstærket med chatmuligheder og noget, der minder om personlig service.

Resultatet for mig er, at jeg det seneste år har købt både stort som i havemøbler og hængelamper og småt som i hårshampoo og hundemad på nettet. Prisforskel er der egentlig ikke fra den fysiske butik, men det er behageligt og meget fristende at sidde i sofaen, altimens  man fylder den virtuelle indkøbskurv.

Lige om lidt rykker det store Amazon-monster ind i Danmark, og så går en helt anden fest i gang. Amazon har dygtigt og skånselsløst udnyttet mulighederne for online handel.  I dag er det umuligt for en virksomhed ikke at være til stede, for virksomhedens produkter bliver solgt der alligevel. Så hellere selv tilbyde dem til kunderne, er ræsonnementet.

Hvis man er specielt uheldig og som virksomhed prøver at ignorere Amazon, kan det gå som for Nike, der ikke ønskede at være at finde på Amazon. Resultatet blev, at andre firmaer solgte Nike-produkter på Amazon, og så måtte man bide i det sure æble. Amazon er i dag Nikes største salgspunkt.

Det lille værdifulde ekstra
I løbet af de seneste par år er dagligvarehandel også eksploderet. Mad er blevet noget, vi bestiller på nettet, og den færdige madkasse med go-to retter kan redde familieidyllen fra kaos i ulvetimen. På min stille villavej futter Nemlig.com, GLS, Volt og andre rundt i konstant rutefart. Så hvis man har penge til overs til en lille hurtig investering, tænker jeg, at man skal købe aktier i disse transportfirmaer. Det går kun én vej. 

Derfor skal de fysiske butikker, der bliver tilbage, anstrenge sig for at tiltrække kunder med service og det lidt udefinerlige 'ekstra'. Det være sig på Strøget i København eller gågaden i Skælskør.

Og her kommer så den gode nyhed, som jeg ser den: 

Den fysiske butik kan måske forlænge sin levetid med servicebevidste ansatte, der gider svare på kundens spørgsmål og har mere på hylderne end ren ekspedition. Det lille ekstra drys faglig stolthed, der gør kunden tryg. Hvis man kan tilbyde det lille ekstra, tror jeg på, at detailhandlen om ikke andet kan købe sig lidt mere tid. 

Flere som Flemming
Tag nu for eksempel min lokale Irma-mand. Han er ikke helt ung længere, men hans attitude af diskret venlighed har i flere år trukket mig ind i butikken gang på gang, til trods for at det er lettere at købe ind på nettet og billigere at gå i de andre supermarkeder i mit nabolag. 

Flemming på 75 år er for mig og mange andre min lokale Irmas USP. Unique Selling Point. Så populær er han, at han for nylig fik tildelt titlen som 'Danmarks sødeste kassedame’. For han er ikke en spradebasse, der lefler for kunderne. Han er på kundens side, når han sirligt folder kassebonen sammen og indkøbsposen ud. Han taler ikke for meget, bare lige tilpas til, at man føler sig velkommen. Og ikke mindst kender han sin butik og varerne i den.

Måske er en del af løsningen på detailhandlens problemer, at der skal ansættes flere af Flemmings slags.

Innovation

It

Land & by

Økonomi


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57