Kommunen.dk
MENU
Næsten alle kommuner bruger sociale medier til at afsløre borgerne i at snyde med offentlige ydelser. Men uklare regler og økonomisk pres kan afføde store problemer for borgerne. 
Næsten alle kommuner bruger sociale medier til at afsløre borgerne i at snyde med offentlige ydelser. Men uklare regler og økonomisk pres kan afføde store problemer for borgerne. 
Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix

Reglerne er uklare, når kommunerne lurer med på Facebook

Reglerne er uklare, når kommunerne lurer med på Facebook

Kontrolgrupper skovler årligt millioner tilbage til kommunekasserne. Men kampen mod socialt bedrageri mangler klare spilleregler og overlader etikken til den enkelte kontrolmedarbejder.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Med et par klik og et kig på Facebook kunne Esbjerg Kommune sidste år afsløre to borgeres bedrageri. Én solgte kager på en Facebookgruppe på trods af, at vedkommende var på sygedagpenge. En anden drev i al hemmelighed selvstændig virksomhed på Facebook, mens han var på kontanthjælp. 

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.