Plakat med Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) med overskriften: Hold liv i vores erhvervsliv. Plakaten lignede til forveksling en valgplakat for borgmesteren, og det gav anledning til en del kritik.
Plakat med Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) med overskriften: Hold liv i vores erhvervsliv. Plakaten lignede til forveksling en valgplakat for borgmesteren, og det gav anledning til en del kritik.
Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix

Kommunal kommunikation til borgmesterens fordel

Størstedelen af kommunikationen fra kommuner har borgmesteren i fokus, og det er ikke fair over for de andre byrådsmedlemmer, siger kommunalekspert. Han kritiserer også, at kommunerne maler et glansbillede af sig selv.

KV21

Af Bruno Ingemann | [email protected]

Kommunale kommunikationsafdelinger er i for høj grad til borgmesterens fordel. Det siger kommunalekspert Roger Buch i den nyeste udgave af podcasten Vi nørder valg.

Han vurderer, at den kommunale kommunikation for det første har karakter af propagande, som maler et langtfra sandfærdigt glansbillede af, hvor godt det går i kommunen, og for det andet alt for ofte har borgmesteren i fokus.

- Der er behov for en ny form for kommunal kommunikation, der i højere grad præsenterer et mere troværdigt billede af forholdene i kommunen, og som også gør det muligt for andre politikere at blive præsenteret i forbindelse med omtale af kommunale initiativer, siger Roger Buch.

I podcasten lancerer han begrebet "public service-kommunikation", en form for kommunikation, der skal låne metoder fra journalistikken i public service-medier som DR og TV2.

- Det ville være helt utænkeligt, hvis de op til et valg inviterede statsministeren og enkelte andre partiledere i studiet.

Podcast

kv21-banner
Tilmeld dig nyhedsbrevet