Kommunen.dk
MENU

Når 'nok er nok'

"Gennem interviews og reportager fortæller journalist Lise Ravnkilde historien om, hvordan en gruppe kvinder fik oprettet en lokalpatriotisk facebookgruppe, der på tre dage voksede med 21.348 medlemmer."

Når 'nok er nok'

"Gennem interviews og reportager fortæller journalist Lise Ravnkilde historien om, hvordan en gruppe kvinder fik oprettet en lokalpatriotisk facebookgruppe, der på tre dage voksede med 21.348 medlemmer."
Billede

Hvad gør man og ikke mindst, hvordan gør man, når man bor i et naturskønt område tæt på himmel og hav, skov, skønne badestrande og små byer, der vækster med mikro virksomheder. En geografisk perle, hvor feinsmeckere kommer og køber specialproducerede kvalitet som fåreost, kød, juicer, øl, etc.. En egn der strutter af virkelyst og viljestyrke, og så alligevel gang på gang må se sig flashet i medierne som ’taber område’ med socialt udsatte på overførselsoverenskomst som det normale. En egn der trækker negative overskrifter gang på gang. Et sted ingen gider at bo!Sådan var billedet af Lolland-Falster indtil 2015, hvor DR’s dokumentar serie 'På Røven i Nakskov', fik en gruppe lokale kvinder til at sige ’nok er nok’!

Gennem interviews og reportager fortæller journalist Lise Ravnkilde historien om, hvordan en gruppe kvinder fik oprettet en lokalpatriotisk facebookgruppe, der på tre dage voksede med 21.348 medlemmer.

Provokerende dokumentar

Lise Ravnkilde fortæller om kvinderne bag facebookgruppen Lovestorm, der som selvstændigt erhvervsdrivende, projektmagere og erhvervsaktive fik nok af at se et område så selvforstærkende negativt omtalt af medier og journalister. En beskrivelse af et område der nærmest var manipuleret af pressen til at være et sted, alle så ned på. Et sted, pressen elskede at dyrke med negative historier, og hvor ingen turde nævne, at de faktisk var flyttet til helt frivilligt, fordi stedet byder på en lang række herlighedsværdier og oser af kreativitet takket være personer, der igennem iværksætteri får virksomheder til at blomstre.

Og ja, vi taler om Lolland-Falster.

Dokumentarserien ’På Røven i Nakskov’ fik en gruppe af kvinder til at vælge en strategi, der skulle modsvare hver eneste negative omtale og fotoreportage, med lige så mange positive historier og smukke fotos. Et ultimativt krav var samtidig, at alle omtaler samt fotos skulle være ærlige.    

Massiv opbakning
Lise Ravnkilde beskriver gennem de mange interviews med de aktive kvinder, hvordan et ’nok er nok’, kan få en gruppe af borgere til at bakke op omkring en strategi. Facebookgruppen eksploderede på tre dage i tilkendegivelser og blomstrede med aktive indslag som et modsvar til omverdenens opfattelse af Lolland-Falster. De to kommuners borgmestre bliver som nogle af de første medlemmer af facebookgruppen. Lovestorm er en realitet, og brander nu de to kommuner, erhvervslivet og borgerne på flere platforme. Bl.a. er der på Folkemødet 2016 stor fokus på kvindenetværket og betydningen af, hvordan medier kan styre det fokus og den opfattelse ikke kun almindelige borgere, men også erhvervslivet kan have på et område. I bogen beskrives, hvordan det negative fokus blandt andet får betydning for en virksomhed. Tiden er samtidig til en organisatorisk forankring af Lovestorm, som nu er en realitet. Placeringen bliver i QLF (Quality Lolland-Falster) en forening der blev startet af fire kvinder, ud fra et ønske om, at gøre det mere attraktivt at bo og bosætte sig på Lolland-Falster ved at synliggøre ikke blot de stedbundne ressourcer, men også de menneskelige ressourcer. QLF er et almennyttigt, nonprofit initiativ, der arbejder for at øge kendskabet til Lolland-Falster, ved at portrættere og visualisere nogle af de mange kvinder, der har valgt at bosætte sig og fortælle om deres liv på Lolland-Falster.

Strategien lykkedes

Den generelle opfattelse hos brandingfolk, politikere og lovestormere har ændret sig markant. Helt konkret er der en tydelig forskel på, hvordan Lolland-Falster dukker op i medierne før og efter. Ulrik Schøsler fra Lead Agency mener, at Lovestormen har betydet, at billedet af befolkningen har skiftet. Beboerne på Lolland-Falster fremstår nu som en handlekraftig og aktiv befolkning, der ikke længere dukker sig, når de fortæller, hvor de er bosat. Andre igen overvejer at flytte til Lolland-Falster. 
Borgmester for Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen oplever, at mange spørger ind til Lovestormen, og der er ros til den gruppe borgere, der ikke længere ville finde sig i den urimelige stigmatisering. Personligt oplever Holger Schou Rasmussen at mediefolk og andre politikere lytter til ham på en anden måde. Lovestormen er blevet en platform til at bringe fakta på banen. Borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune mener, at det hele handler om selvforståelse og stolthed. Man skal ikke længere kigge ned i jorden, når man fortæller, hvor man kommer fra. Ingen tvivl om, at den Lovestorm gruppen af kvinder startede, kan ingen nok så velmenende markedsføringskampagne hamle op med. Strategien var baseret på vilje, handlekraft og begejstring over at bo i et af de smukkeste områder i Danmark. Om Lovestormen har været medvirkende til, at Lolland modtager 47 mio  i særtilskud i 2018 , med Guldborgsund på andenpladsen med 18 mio, må stå hen i det uvisse.

Fakta om bogen

Titel: Lovestormen fra Lolland-Falster

Forfatter: Journalist Lise Ravnkilde

Forsidefoto: Threin Ottosen

Forlaget Ravensource 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR